دانلود مقاله بررسی وضعیت فارغ التحصیلان مراکز پیش دانشگاهی شهرستان نیشابور

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
دانلود مقاله بررسی وضعیت فارغ التحصیلان مراکز پیش دانشگاهی شهرستان نیشابور

قابل ویرایش

تعداد اسلاید : 50 صفحه

شمارش پاسخ ها
وقتی که از تعدادی از افراد می خواهید که سوالهای مشخصی را پاسخ دهند، یا وقتی که مشخصات واحدی را در تعدادی از اشخاص یا اشیا اندازه گیری نمایید، می خواهید بدانید که فراوانی پاسخ های ممکن چقدر است . این امر می تواند به سادگی شمارش تعداد پاسخ های بله و خیر به یک سؤال باشد. یا ممکن است به طور قابل توجهی پیچیده تر باشد. اگر از مراکز پیش دانشگاهی بخواهید به عنوان مثال سطح قبولی سالانه خود را گزارش کنند. در این حالت، شمارش
ساده هر یک از مقادیر سطح قبولی ممکن است خلاصة مفیدی از اطلاعات در اختیار قرار ندهد.
توصیف متغیرها
برای درک بهتر چگونگی ارزیابی و توصیف اطلاعات از 11 متغیرکه درجدول 1-1 تشریح شده اند استفاده شده است .
جدول 1-1 : متغیرهای مورد مطالعه
نام متغير توصيف
type نوع مركز (1- دولتي و هنري، 2- غير انتفاعي، 3- خاص (شاهد، ایثارگران، تیزهوشان و نمونه دولتي)
sex جنسیت (1- پسر، 2- دختر) Sex
S.fair تعداد قبولی در مقطع کاردانی S.fair
bachlour تعداد قبولی در مقطع کارشناسی bachlour
p.h.d تعداد قبولی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا p.h.d
g.mental تعداد قبولی در دانشگاههای سراسری g.mental
azad تعداد قبولی در دانشگاههای آزاد azad
etc تعداد قبولی در مدارس عالی و تربیت معلم و سایر موسسات etc
total جمع کل قبول شدگان total
noaccept جمع کل قبول نشدگان noaccept
place محل مرکز place
در ابتدا متغیر type بررسی شده است. این متغیر مطرح می کند که نوع مرکز پیش دانشگاهی فارغ التحصیلان چه بوده است . از آنجایی که تنها 3 پاسخ ممکن وجود دارد , به سادگی هر یک از آنها را می توان شمرد.
یک جدول فراوانی ساده
در شکل 1-1 جدول فراوانی برای متغیر نوع مرکز را ملاحظه می نمایید.
The type of center
Cumulative Percent Valid Percent Percent Frequency
31.8
36.6
100.0 31.8
31.8
36.4
100.0 31.8
31.8
36.4
100.0 7
7
8
22 Valid governmental,art
nonprofit
private
Total

شکل 1-1 : جدول فراوانی نوع مرکز
از روی یک جدول فراوانی می توانید بگویید که هر مرکز از چه نوعی می باشد. ردیف اول مربوط به مراکز "دولتی و هنر" (با کد1 در فایل اطلاعاتی) می باشد. ردیف دوم مربوط به مراکز "غیرانتفاعی" (با کد2 در فایل اطلاعاتی) و ردیف سوم مربوط به مراکز "خاص" (با کد3 در فایل اطلاعاتی)می باشد. برای تعیین تعداد مراکزی که از یک نوع می باشند، به ستونی که برچسب frequency دارد نگاه کنید. 7 مرکز دولتی و هنر، 7 مرکز غیرانتفاعی و 8 مرکز از نوع خاص (شاهد، ایثارگران، تیزهوشان و نمونه دولتی) وجود دارد. در ردیفی که بر چسب Total خورده است ملاحظه می شود به طور کلی 22 مرکز وجود دارد.

درصدها
تنها شمارش داده ها خلاصه ی خیلی خوبی از آنها نمی باشد. برای مثال اگر قصد داشته باشید نتایج مطالعه خود را با یک مطالعه دیگر مقایسه نمایید، صرف دانستن اینکه 7 مرکز دولتی وهنر وجود دارد، کمکی به شما نخواهد کرد. تنها از طریق شمارش اطلاعات، نمی توانید بگویید که نتایج مطالعه شما با نتایج آنها شباهتی دارند یا خیر. برای مقایسه این دو مطالعه باید تعداد مشاهدات را به درصد تبدیل نمایید. از روی یک درصد می توانید مشخص نمایید که چه نسبتی از انواع مراکز موجود است. برخلاف تعداد، شما می توانید در مطالعات مختلف با حجم نمونه های متفاوت، درصدها را با هم مقایسه نمایید.
برای محاسبه درصد، تعداد مراکز از یک نوع را بر تعداد کل نمونه ها تقسیم می نمائیم. سپس نتیجه را ضرب در عدد 100 می کنیم.
در شکل 1-1 درصدها را در ستونی با نام percent خواهید یافت. اگر توجه نمایید در این مطالعه 7 مرکزدولتی وهنر و7 مرکز غیرانتفاعی وجود دارد و8/31% از مراکز را تشکیل می دهند. به همین ترتیب، 8 مرکز خاص وجود دارد که 4/36% از نمونه ها را شامل می شود. جمع تمامی درصدها 100% می باشد .
درصد پاسخ های صحیح
برای محاسبه اعدادی که در ستون percent ملاحظه می نمایید، فراوانی مشاهده شده به تعداد کل نمونه تقسیم شده و سپس در عدد 100 ضرب شده است. نمونه هایی که دارای کد نامعلوم می باشند نیز در مخرج محاسبه می شود، این کار می تواند ایجاد مشکل نماید. اما در این مطالعه تمام مراکزی که اطلاعات آنها معلوم بوده است، به کار برده شده است. به همین جهت ستون percent و percent valid نتایج مشابهی دارد.

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 216 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:160 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل